Passend onderwijs

Alle leerlingen gaan naar de basisschool die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Op De Ontdekking differentieert de leerkracht de lesstof, binnen de groep, op drie niveaus. Sommige leerlingen werken met een eigen leerlijn. Alle leerlingen werken in de klas. Samen met ouders houden we het plezier in school in de gaten.
Want leren is leuk en moet ook lukken.

Ondersteuning in de klassen

Op De Ontdekking is de leerkracht de specialist. Kennis en ontwikkeling doen wij op door scholing en bij het inzetten van deze kennis wordt de leerkracht ondersteund door de kwaliteitscoördinator en specialisten. Als school vragen heeft, kunnen zij een beroep doen op het schoolondersteuningsteam van het samenwerkingsverband.

Leerlingen volgen
De groep staat centraal en iedere leerling wordt gezien. Wij werken met observaties en volgen leerlingen door lesstof te toetsen. Dat doen we middels methode en methode-onafhankelijke toetsen. Leerkrachten en begeleiders bekijken de resultaten samen en sturen op ontwikkeling. Soms betekent dit dat we met elkaar moeten bekijken of we nog wel op de juiste weg zitten. Alle informatie delen we met ouders. Het kind betrekken wij ook bij zijn of haar ontwikkeling.

De lerende organisatie

Natuurlijk ontwikkelen teamleden zichzelf ook, dat kan ook door middel van scholing. Ontwikkelteams volgen onderwijsontwikkelingen en collega’s werken beleid bij en uit. Tijdens intervisiemomenten praten we met elkaar over ons vak. Omdat we een groter team hebben, leren we veel van elkaar. Goed samenwerken en overleggen doen we daarom ook.

Samenwerkingsverband

Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Het samenwerkingsverband Rijn & Gelderse Vallei biedt ondersteuning aan scholen in het primair onderwijs. Zij bieden scholingsprogramma’s en netwerkbijeenkomsten aan.

Extra ondersteuning op school  
Een inclusieve houding is waar wij als school naar streven. Dat betekent dat wij belang hechten aan een sterk pedagogisch klimaat, goed klassenmanagement, kennis en begrip van het team verwachten in een respectvolle omgeving. Ons doel is daarbij dat alle leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Samen met ouders kijken we hoe we dit het beste kunnen doen. Als de aanpak en werkwijze in de klas niet voldoende blijkt, overleggen wij als school met ouders.
Hulp en ondersteuning vindt zoveel mogelijk plaats in de groep en zo min mogelijk erbuiten. Dit omdat wij liever insluiten en niet uitsluiten. Het team hecht waarde aan een ontspannen en veilige leeromgeving. Passend onderwijs bieden vraagt om een sterke samenwerking met ouders, een professionele leeromgeving en expertise van ook eventueel externe partijen. De kwaliteitscoördinator coördineert zorg en onderwijs op De Ontdekking en ondersteunt leerkrachten en leerlingen op didactisch en pedagogisch niveau. Als de ontwikkeling stagneert en alle mogelijkheden benut zijn, zoeken school en ouders met het samenwerkingsverband naar passende mogelijkheden.  

De Ontdekking en ouders werken samen met externe partijen als dat ten goede komt aan het leerproces van de leerling. Soms betekent dat dat er extra begeleiding nodig is. Bijvoorbeeld bij psychische klachten of leermoeilijkheden zoals dyslexie. Deze begeleiding wordt bij voorkeur niet onder schooltijd gegeven, aangezien een leerling dan effectieve lestijd mist. Als begeleiding wel onder lestijd plaats moet vinden, is er vooraf overleg met schoolleiding en eventueel leerplichtambtenaar. Om lestijd volledig te benutten, vraagt school bezoeken aan therapeuten, zoals logopedie, speltherapie, maar ook dokters- en tandartsafspraken, buiten schooltijd te plannen.